26 dec Non-verbale communicatie: scheve percentages rechtgezet
In de loop der jaren heb ik behoorlijk wat trainingen gegeven, maar zeker ook gevolgd. Mezelf blijven ontwikkelen vind ik belangrijk! Vaak betrof het onderwerpen op het gebied van communicatie, branding, sales. Wat me regelmatig verbaasd heeft, is hoe vaak trainers elkaar napraten. Dat valt het meest op in onjuistheden..!
Congruente communicatie
Essentieel voor optimale personal branding is congruente communicatie. Het is met andere woorden zeer belangrijk dat de woorden die je zegt, ondersteund worden door je non-verbale communicatie als stemgebruik, houding en gezichtsuitdrukking. In trainingen wordt dan ook regelmatig verkondigd dat woorden er niet zo veel toe doen, lichaamstaal des te meer.
Non-verbale communicatie is uiterst belangrijk, ook voor het overbrengen van de inhoud
Ook jij hebt vast eerder gelezen of in een (management)training gehoord dat veel meer van wat je overbrengt bepaald wordt door je non-verbale communicatie dan door de woorden die je zegt. Men zegt dan dat slechts 7% wordt bepaald door de woorden die je zegt, 38% door je manier van praten, bijvoorbeeld je intonatie, en 55% door je lichaamstaal. Het klopt dat non-verbale communicatie een belangrijke bijdrage levert aan hetgeen je overbrengt, de cijfers zijn echter een stuk genuanceerder dan dit. Benieuwd naar hoe het echt zit?
Het belang van verbale vs non-verbale boodschappen
Begin jaren 70 van de vorige eeuw deed Albert Mehrabian onderzoek naar het relatieve belang van verbale en non-verbale boodschappen. De bovengenoemde percentages komen uit zijn onderzoek naar voren. Hij kwam tot de conclusie dat de drie V’s (Verbaal 7%, Vocaal 38% en Visueel 55%) in deze percentages verantwoordelijk zijn voor de manier waarop een boodschap wordt geïnterpreteerd. Maar het geldt niet voor iedere boodschap, en daar zit nou juist het verschil. Zijn onderzoek richtte zich specifiek op de communicatie van gevoelens en opvattingen.
50-50
Je kunt je voorstellen dat als je tegen iemand zegt dat je niet boos op hem bent, maar vervolgens kijk je hem niet aan, trek je een boos gezicht en klinken je woorden allesbehalve vriendelijk, hij je woorden niet zal geloven en meer zal afgaan op je non-verbale communicatie. Vergelijk je dit echter met een gesprek over een bepaald onderwerp waarbij je niet de intentie hebt om je gevoelens over te brengen, dan doen je woorden er natuurlijk veel meer toe. Mijn gedachte is dat de percentages ‘woorden’ vs ‘non-verbale communicatie’ dan 50-50 liggen.
Dan is dat in ieder geval rechtgezet! Nu naar de dagelijkse praktijk. Herken jij het dat je woorden anders overkomen dan je het bedoelt? Dan is het het onderzoeken waard of je congruent communiceert. Met andere woorden, ondersteunen je houding, gezichtsuitdrukking en bijvoorbeeld stemgebruik wel je boodschap?
Intensive ‘Versterk je overtuigingskracht – in 1 dag’
Recentelijk heb ik een klant begeleid, specifiek gericht op dit onderwerp. Zij wilde met zichzelf aan het werk en een spiegel voorgehouden krijgen, omdat ze merkte dat ze onvoldoende overtuigend overkwam. Haar woorden kloppen, maar toch bereikte ze niet wat ze wilde. Na afloop van een intensieve coachingssessie van een dag had ze inzicht in hoe ze overkomt op anderen. En belangrijker: had ze handvatten om juist met overtuigingskracht te communiceren, zodat ze nu succesvol haar adviestrajecten verkoopt en het drukker heeft dan ooit.
Wil je versnellen? Wil jij ook succesvoller zijn en meer uit je gesprekken halen? Heb je behoefte aan een spiegel en handvatten? Grote kans dat mijn programma voor individuele coaching iets voor jou is. Je kunt kiezen tussen een ‘uitgesmeerd’ traject van meerdere online sessies (op een voor jou fijne plek) of voor intensieve coaching van 5 dagen op een zonnige plek in Zuid-Spanje, waar je enorme stappen zet en diepgaand ontwikkelt. Lees alles op de pagina over 1-op-1 coaching of neem contact met me op voor meer informatie.
Vergeet niet:
1. Dit artikel te delen. Help je vrienden en relaties door ze op dit artikel te wijzen. Klik hieronder op een of meer social networks van je keuze en laat het ze weten!
2. Een reactie te plaatsen. Hoe bewust ben jij je van je non-verbale communicatie? Heb je een vraag of opmerking? Laat hieronder je reactie achter en deel het met Power2Blossom en je mede-lezers.