hoe ga je om met je Innerlijke criticus k

Innerlijke criticus, in 6 stappen van lastpak naar kracht

Ken je ‘m, die stem diep van binnen?
Die stem die zegt wat je allemaal niet goed doet en wat je niet kunt.
Die van alles van je vindt en van alles van je wil?Hij kan het je knap lastig maken.
Je zelfs tegenhouden in je ontwikkeling.

En eigenlijk zou je graag meer balans, innerlijke rust en energie willen.
Klopt het? Lees verder hoe je dat bereikt.

Kritische stem
Iedereen hoort wel eens zo’n kritische stem in zijn hoofd, sommige mensen heel vaak.
Vaak heeft het de vorm van flarden van zinnen die door je hoofd schieten.
Razendsnel.
Niet tegen te houden.
Het geeft je het gevoel het niet goed te doen, faalangst of ‘gewoon’ een down gevoel.
Kritiek van anderen komt hard binnen.
Je bent (te) streng voor jezelf.
Waardoor je jezelf in de weg staat om te bereiken wat je wilt.

Geen last van?
Voordat je stopt met lezen omdat je denkt dat jij er geen last van hebt,
jij staat immers middenin het leven, hebt het op zich prima voor elkaar.
De meesten van ons zijn zo aan ‘m gewend dat we ‘m niet eens meer horen.
Ofwel: we horen ‘m juist wel, te vaak zelfs, maar onderscheiden ‘m niet meer van onze stem die ons juist vooruit stuwt.

“Stop er maar mee, het lukt je nooit”
“Denk je nou echt dat (je die baan krijgt, hij voor je kiest, je dat gesprek tot een goed einde brengt)”
“Ik stel het nog even uit, laat ik eerst cursus X nog maar doen (of boek Y lezen)”
“Nou ben je weer te laat naar bed gegaan”
“Je wilde toch gaan sporten? Nou, wat is er tot nu toe van terecht gekomen?”

Wat ie zegt is vaak zwart-wit, ongenuanceerd of zelfs gemeen.
Hij doet alsof het feiten zijn, maar er is geen enkel bewijs voor.
Tegen je beste vriend(in) zou je nooit zeggen wat die kritische stem jou laat horen.

Innerlijke criticus
Die stem
Je kunt ‘m je Innerlijke criticus noemen
Je draak of je gremlin
Heeft eigenlijk goede bedoelingen
Hij wil je beschermen tegen op je gezicht gaan,
Tegen schaamte, een blauwtje lopen, iets niet kunnen.

Hij duikt op als je iets nieuws wilt leren of iets wilt veranderen in je leven.
En weet je wanneer ie het sterkst van zich laat horen?
Als je iets gaat doen wat heel belangrijk voor je is
Of als je grote stappen vooruit wilt zetten.
Logisch, in deze situaties is de kans van ‘op je gezicht gaan’ het grootst.

Juist omdat de Innerlijke criticus zo’n enorme impact heeft op jou, je leven en je geluk is het een belangrijk onderdeel tijdens het Blossom in Spain Retreat. Tijdens het Retreat ontmaskeren we ‘m en leer ik je uitgebreid om met ‘m te dealen. Zo maak je van je lastpost een grote innerlijke kracht.

 

In dit artikel geef ik je alvast 6 stappen om van je Innerlijke criticus je kracht te maken:

1. Word je bewust van je innerlijke criticus

Vaak ben je zo gewend aan die stem die altijd op de achtergrond aanwezig is, dat je ‘m niet eens  als zodanig herkent. Toch is dat belangrijk. Als is het alleen al om de belachelijkheid van wat ie zegt in te zien…

Hoe kun je ‘m herkennen? Je merkt bijvoorbeeld dat:

  • Je jezelf met anderen vergelijkt, die het natuurlijk beter doen of beter voor elkaar hebben dan jij
  • Je denkt al gauw dat anderen het beter doen, jij bent niet goed genoeg
  • Je vermijdt onbekende situaties
  • Je bedenkt wat anderen van je zouden kunnen vinden en anticipeert daar al op
  • Je stelt hoge eisen aan jezelf, je moet het minstens net zo goed doen als de ander
  • Je bent vaak anderen aan het pleasen
  • Je redeneert vanuit een angstig gevoel, niet vanuit kansen en mogelijkheden.

Zeg elke keer iets tegen jezelf als “oh, daar heb je m’n innerlijke criticus weer

 

2. Observeer je Innerlijke criticus

Heb je ‘m ontmaskerd? Observeer ‘m.
Disclaimer: grote kans dat je schrikt van de frequentie of de inhoud van z’n woorden. Juist als je vantevoren dacht dat jij daar niet zo’n last van hebt…

En dan, maak jezelf er los van, weet dat jij het niet zelf bent. Zeg elke keer iets tegen jezelf als “oh, daar heb je m’n innerlijke criticus weer”. Zo kun je ervoor kiezen om niet mee te gaan in wat ie zegt. 

Dat helpt je om de volgende stap te zetten: 

 

3. Niet de waarheid

Besef je dat de stem waarschijnlijk niet de waarheid spreekt (ook al zal een deel van jou zeker weten dat dat wel het geval is!). Kijk, als je niet blij bent in je baan terwijl je ervaring hebt als communicatie-adviseur en op een ochtend besluit je dat je best als tandarts kunt gaan werken, natuurlijk is er dan iets in jou dat zegt dat je dat wel op je buik kunt schrijven. Maar dat is niet je Innerlijke criticus die dan spreekt.

Besef dat het je faalangst, angst voor verandering of angst voor zichtbaarheid is die met je aan de haal gaat. Hij wil je in je comfortzone houden! Als we dus in de buurt van iets spannends komen word ie wakker en vertelt je elke leugen die ie maar kan verzinnen om je klein te houden en om kritiek, schaamte of kwetsbaarheid te voorkomen.

 

4. Ga met je Innerlijke criticus in gesprek, niet in discussie

Ga niet met ‘m in discussie, je zult merken dat ie altijd weer een nieuw argument heeft waardoor je ‘m eigenlijk wel moet geloven. Ga in plaats daarvan met ‘m in gesprek. 

Hoe?
Neem de tijd, ga op een rustige plek zitten, sluit je ogen en adem een paar keer diep in en uit. Stel je innerlijke criticus vragen zoals waarom hij je kritiek geeft, wat hij daarmee wil bereiken. Waarschijnlijk vertelt ie je dat ie wil voorkomen dat je teleurgesteld raakt, niet bereikt wat je wilt of iets in die richting. 

Rare gedachte om met een deel van jou in gesprek te gaan? Misschien wel. Maar als het werkt, waarom zou je het niet doen?

Weet je wat het mooie is van met ‘m in gesprek gaan? Je krijgt veel inzicht in zijn (dus jouw) belemmerende overtuigingen waar je later mee aan de slag kunt gaan. Om ze om te buigen naar bekrachtigende overtuigingen.  

 

5. Stel je Innerlijke criticus gerust

Eigenlijk kun je je Innerlijke criticus zien als een klein bang kind dat in je hoofd woont. Belangrijk om ‘m niet te verbannen (hij laat zich niet verbannen) maar om ‘m gerust te stellen. Laat ‘m merken dat je ‘m hoort en zeg tegen ‘m dat je het onder controle hebt. Dat je zeker weet dat ‘het’ goedkomt. Je zult zien dat ie je steeds meer gaat vertrouwen en dat je er steeds minder last van krijgt. 

 

6. Doe het toch

De laatste stap: doe juist wel wat je je had voorgenomen. Hij wil je immers beschermen tegen op je gezicht gaan, maar doet dat vanuit angst en onzekerheid. Wat niet wil zeggen dat je je moet laten tegenhouden. Juist niet! 

Deel je idee terwijl je Innerlijke criticus zegt dat het belachelijk is. 

Ga voor dat gave project of die geweldige baan ondanks dat je Innerlijke criticus je belachelijk maakt. 

Door ‘m gerust te stellen en het vervolgens gewoon te doen merk jij (en hij tegelijkertijd) dat er niets aan de hand is en je dus gewoon actie kunt nemen, ook al komen er vantevoren allerlei negatieve gedachten bij je op. Kies ervoor om je gedachten te richten op dat wat je energie geeft en het ook gewoon te doen. 

 

En natuurlijk
Wil je echt serieus met je innerlijke criticus aan de slag?

Grote stappen zetten? Je niet meer laten tegenhouden, je niet meer van je energie laten beroven door al die gedachten over wat je niet goed doet en wat je zou moeten doen? Overweeg dan om mee te gaan naar een van de Blossom in Spain Retreats.

De 2 eerstvolgende Retreats voor vrouwen starten op 28 april en 12 mei
Dit voorjaar dus
In beide heb ik nog een plek vrij. Voor jou?

Hier meld je je aan

Op weg naar het leven waarnaar je verlangt, vol energie en innerlijke rust!

Liefs,
Mariska

Ps. Fijn als je deze blog of de info over het Blossom in Spain Retreat deelt met je vriendinnen, bekenden en collega’s. Wie in jouw omgeving is toe aan meer innerlijke rust, balans en energie in haar leven? Dank je wel!



Meer balans in je leven?
Ontdek in no time welke gebieden in je leven meer aandacht nodig hebben en (her)vind je balans. Neem zelf de regie over je leven! Vraag nu het gratis ebook met test aan.
Ja, graag!
close-link