Maak je communicatie persoonlijk(er)
Gezellig, die decembertijd. Wat mij betreft niet het weer buiten en ook niet dat het zo vroeg donker is. Maar wel de kaarsjes, het samen zijn en de mooie wensen en cadeautjes voor elkaar. Het onderwerp van dit artikel sluit daarop aan: geven en communiceren met aandacht. Regelmatig spreek en schrijf ik over communiceren vanuit verbinding. En die verbinding maak je wanneer je oprecht geïnteresseerd bent in de ander, aandacht hebt voor de ander dus. En waar hij of zij behoefte aan heeft. Graag geef ik je enkele tips om met aandacht te communiceren en te geven. Niet wereldschokkend, wel iets om even bij stil te staan voordat je uit gewoonte doet wat je altijd al deed:
  • Schrijf je een brief die meerdere mensen gaan ontvangen? Schrijf dan toch ‘Beste Guido of Beste Anne’ boven je brief en niet ‘Beste allemaal’ of iets dergelijks. In het eerste geval voelt de ontvanger zich persoonlijk aangesproken, in het 2e geval ben je een van de velen en voel je dat het niet over jou gaat.
  • Wees ook persoonlijk in de tekst van je brief: schrijf niet ‘ik wens jullie allemaal een fijne kerstvakantie’ maar houd het ook hier persoonlijk door ‘ik wens je…’. Ken je nog dat liedje van (ik moest het ook even opzoeken ;-) ) Saskia & Serge ‘ ’t zijn de kleine dingen die het doen’? Dat is de essentie.
  • De leukste cadeaus zijn de cadeaus waarover is nagedacht. Het gaat niet om de waarde, maar om de aandacht waarmee iets is uitgezocht. Ken je de hobby van iemand, weet je wat iemand echt heel lekker vindt? Koop dat dan in plaats van de standaard fles wijn. Wat mij betreft heeft een cadeau zonder aandacht geen waarde. Ik ben benieuwd wat jij daarvan vindt.
  • Laatste knuppel in het hoenderhok: Sint, Kerst, moeder- en vaderdag zijn de ‘standaard’ cadeaumomenten. Maar is het niet veel leuker om gedurende het jaar iets te geven wat recht uit je hart komt dan op deze logische momenten?
Ik wens je veel geef- en ontvangplezier in deze tijd van geven en wensen en ik hoop dat je bij het geven aan dit artikel denkt. Moraal van het verhaal: ik wens je veel aandacht!   Wat zet jij in om je communicatie persoonlijk te maken? Leuk als je het hieronder schrijft als reactie.
Over de schrijver
Reactie plaatsen