Feedback - essentiële ingrediënten waardoor het aankomt
17 februari 2014 
3 min. leestijd

Feedback - essentiële ingrediënten waardoor het aankomt

Feedback geven. Dat doe je regelmatig. Waarschijnlijk. Maar komt het ook aan op de manier waarop jij het bedoelt? Dat is minder waarschijnlijk. In mijn trainingen maak ik ze vaak mee. Professionals die denken dat ze feedback geven. En denken dat dat toch “gewoon zeggen is wat ik ergens van vind”. Maar ik spreek ook veel mensen die het erg lastig vinden om tegen een collega of medewerker te zeggen wat ze ergens van vinden. Want ja, hoe reageert die ander? Is onze relatie verstoord vanaf dat moment?

Dat risico loop je, in beide gevallen. Maar vooral als je je niet aan de essentiële regels voor feedback houdt. Geef je daarentegen zuivere feedback die opbouwend is (of je nu een compliment of juist kritiek wilt uiten), dan bouw je zelfs aan een betere relatie door middel van feedback.

Voor je gemak zet ik hier een aantal essentiële regels voor feedback op een rijtje. Maar eerst even dit: Wat is feedback precies? In de letterlijke betekenis is het de terugkoppeling van een resultaat naar aanleiding van een actie. Oorspronkelijk komt het begrip vanuit de natuurkunde. Wij gebruiken het woord vaak in trainingen, bijvoorbeeld bij de terugkoppeling na afloop van een rollenspel. Maar ook in het dagelijks leven heb je legio gelegenheden om feedback geven. De meeste mensen om je heen staan open voor hun eigen ontwikkeling. En zonder feedback kun je niet leren.


De essentiële regels:

1. Wacht niet te lang met feedback geven, ofwel terugkoppelen op gedrag dat niet productief is. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het is om objectief te communiceren en niet in de valkuilen van negatieve communicatie (lees: verwijten, veroordelingen of dreigementen) te vallen.

2. Neem jezelf voor om dagelijks feedback te geven, vooral in positieve situaties. Maar vergeet ook de kritische feedback niet. Hoe meer feedback op effectieve wijze, hoe sneller je medewerkers of collega’s leren. En hoe beter de werksfeer.

3. Bedenk van tevoren wat je wilt bereiken met je feedback. Ik neem aan dat je doel is dat de prestaties vooruit gaan, en niet ‘hakken in het zand’ en ‘kont tegen de krib’. Maak je alleen verwijten, dan zorg je ervoor dat toch ‘de kont en de hakken’ in werking treden en gaat de productiviteit alleen maar verder omlaag.

4. Respect is een groot goed! Het is belangrijk dat je feedback oprecht is en dat je er niet omheen draait, maar maak er geen verwijt of veroordeling van. Geef ‘negatieve’ feedback niet en plein public, maar neem degene apart. Bovendien is het belangrijk om oog te houden voor de gedachten van de ander. Ook jouw mening is immers subjectief.

5. Hoe je feedback optimaal geeft:

    • Benoem de feiten, beschrijf het gedrag dat je geconstateerd hebt (dus niet dat iemand altijd… of juist nooit… Nee, datgene waar je nu op reageert);
    • benoem het gevoel dat het je geeft of de gedachte die bij je blijft hangen;
    • geef aan wat het gevolg is voor jou;
    • geef aan welk gedrag je liever zou zien (gewenst gedrag).

Het eerste wat hierdoor gebeurt is dat de ander zelf gaat nadenken over zijn/haar gedrag. Vaak is hij zich er niet van bewust of denkt ze niet na over de effecten die het op een ander heeft. Bovendien is het op deze manier geen verwijt (je doet altijd…), maar houd je het bij jezelf (het gevoel dat het jou geeft en hetgeen het met je doet). Jij stelt je kwetsbaar op, waarmee je de ander uitnodigt dat ook te doen. En tenslotte geef je alternatief gedrag dat wel bijdraagt aan het te behalen resultaat.

Misschien is het bovenstaande een opfrisser voor je, wellicht is het nieuw om op deze manier te communiceren. In alle gevallen wens ik je inspiratie toe, om op zo’n manier te communiceren dat de inhoud optimaal overkomt. Op weg naar optimale communicatie!

Wil je zelf leren om feedback te geven die aankomt, of wil je de werksfeer en productiviteit binnen je team verbeteren, plan dan een gratis en vrijblijvende call met me in.

------

🔥 Als Leiderschapscoach en -mentor begeleid ik vrouwen op senior- of directieniveau die de verbinding met zichzelf zijn kwijtgeraakt ‘op de weg naar boven’. Die stagneren op bepaalde gebieden in hun leven. Ik help hen om op een lichtere manier in het leven te staan en succesvol te zijn, vol innerlijke kracht, rust en vervulling. Meer weten? Plan hier je vrijblijvende call.

Over de schrijver