De laatste 3 geheimen waarmee je jezelf en je product onweerstaanbaar maakt

De laatste 3 geheimen waarmee je jezelf en je product onweerstaanbaar maakt

Herken je dit: jij weet prima wat je wilt, maar hoe krijg je dat bij je werkgever over de bühne? Of ben jij overtuigd van je ontwikkelde strategie, maar krijg je het er bij je opdrachtgever niet doorheen? Wil jij leren hoe je je gesprekspartner wel overtuigt? Hoe je iets van een ander gedaan krijgt en bereikt wat je wilt? Natuurlijk op een ethische manier, goed voor jou en goed voor de ander. 

In het vorige blog ‘7 geheimen van Cialdini om jezelf onweerstaanbaar te maken’ las je de eerste vier tips. In dit artikel geef ik je de laatste drie.   


5. Help kiezen! 
Je weet het ongetwijfeld zelf: heb je teveel keuzemogelijkheden, dan kies je niets meer. Je bent bang dat je verkeerd kiest, je kunt immers teveel kanten op. Maar ook te weinig keuze is niet handig, de kiezer voelt zich beperkt en gaat dan al gauw op zoek naar alternatieven. Waar ligt het optimum? Dat is een hele persoonlijke vraag, verschillend van mens tot mens. Vrouwen willen vaak iets meer keuzemogelijkheden hebben dan mannen, maar niet teveel! 

Het werkt dus goed om een keuze tussen 2 of hooguit 3 alternatieven voor te leggen. Waarbij het psychologisch zo werkt dat je het beste als laatste kunt noemen, wat de in jouw ogen optimale keuze is. Contrast is hierbij een interessante toevoeging: wil je helpen kiezen als geld meetelt? Noem eerst een duurdere optie, jouw keuze valt daarna mee.   


6. Verstand van zaken
Als een ander je ziet als iemand met veel verstand van zaken, kun je hem/haar veel gemakkelijker overtuigen. Daarom is het belangrijk om te werken vanuit je kwaliteiten. Als je dat doet, voel je je sterk en je straalt dat uit. Maar belangrijker, je hebt daarmee een groot voordeel ten opzichte van anderen die jouw vak uitoefenen. Je kunt je kwaliteiten noemen in je gesprekken, maar het laten zien is natuurlijk nog sterker! Daarnaast weet je daadwerkelijk waar je het over hebt. 

Werk jij al vanuit je kernkwaliteiten? Of doe je het werk waarvoor je ooit gekozen hebt maar waar niet je hart, noch je kwaliteiten liggen? Het kan ook anders. Ik nodig je uit om je kernkwaliteiten te leren kennen, ik heb er eerder over geschreven en doe veel werk met mijn klanten op dat gebied. Kom je er niet uit, neem contact met me op en ik help je bij je ontdekkingstocht.   


7. Met gevoel! 

Krijgen wat je wilt? Zorg ervoor dat je naast het aanreiken van logische en rationele argumenten, ook het gevoel van je gesprekspartner aanspreekt. Bijna alle beslissingen die je neemt, neem je met je gevoel. Daarna ga je er argumenten voor bedenken. Dat gaat vaak zo snel dat je niet eens in de gaten hebt dat je er een gevoel bij hebt. 

Een mooie manier waarop je emotie kunt toevoegen, is het benadrukken van wat er gebeurt als jouw advies, keuze of project niet doorgaat. Laat weten welke negatieve situatie kan worden voorkomen door jouw voorstel uit te voeren. Kijk eens terug naar wat ik deed bij punt 6. De pijn als iemand verliest voelt veel sterker dan het plezier als iemand ‘wint’.  

-----------------------------------------------

🔥 Als Leiderschapscoach en -mentor begeleid ik vrouwen op senior- of directieniveau om op lichte wijze hun volle potentie te leven of ambities te realiseren en tegelijkertijd voluit te genieten van hun leven. Meer weten? Plan hier je vrijblijvende call.

Over de schrijver