Vergroot je invloed

Vergroot je invloed

Regelmatig spreek ik in mijn praktijk als coach, trainer en spreker professionals die het lastig vinden om zichzelf en hun ideeën te verkopen. Bijvoorbeeld in een verkoopgesprek, een adviesgesprek, tijdens een werkoverleg met collega’s of als leidinggevende naar je eigen medewerkers. Herken je dat? Je hebt geleerd dat je van je moet laten horen, je weet dat je aan het woord moet komen, maar hoe beïnvloed je dan daadwerkelijk je gesprekspartner?

Kijkend naar de gemene deler van mensen die wat mij betreft invloed hebben, dan kom ik op de volgende facetten.

Een invloedrijk persoon:

  • is een sterk personal brand: hij weet wie hij is, weet waar zijn kracht ligt en toont dat, is zichtbaar;
  • is authentiek; leeft en communiceert volgens zijn eigen waarden;
  • is communicatief vaardig: hij luistert goed zodat hij weet wat zijn gesprekspartner belangrijk vindt en welke beïnvloedingstechnieken hij het beste kan inzetten. Er zijn namelijk veel geheimen en technieken die je kunt leren, om mensen om je heen op ethische wijze te beïnvloeden;
  • is een persoonlijk leider; hij weet wat hij wil bereiken, heeft vertrouwen in wie hij is en wat hij te bieden heeft en gaat op dat doel af;
  • doet een belofte! Hij zegt niet zomaar wat hij gaat doen of wat hij biedt. Nee, hij doet een belofte. Een prachtig voorbeeld hierbij vind ik Obama. Herinner je je nog zijn eerste speech als president van de United States? “Yes we can!” Als dit geen belofte is…?
  • betrekt anderen bij het behalen van zijn doelstellingen, weet dat je succesvoller bent samen met anderen dan alleen. Het vorige voorbeeld past ook hier mooi bij: “Yes I can” is een stuk minder krachtig dan “Yes we can”.

Leuk trouwens om de vergelijking te trekken met personal brands: vaak vraag ik in mijn trainingen en workshops wie de deelnemers een sterk merk vinden. Veel gehoorde antwoorden zijn dan Obama, Steve Jobs, Richard Branson en Oprah Winfrey. Je kunt direct de parallel trekken met invloedrijke personen, dat zou zomaar hetzelfde rijtje kunnen worden…

“You can’t buy opportunities, you create them!”. Dit hoorde ik een bekende Amerikaanse trainer zeggen. Met andere woorden: overtuigingskracht en de mogelijkheid om mensen te beïnvloeden kun je niet kopen, de meeste mensen hebben het niet bij hun geboorte meegekregen, je moet er voor werken.

* Waar ‘hij’ staat bedoel ik ook ‘zij’, maar voor de leesbaarheid heb ik gekozen voor eenvoudig ‘hij’.

 

Wat is jouw ervaring, wie vind jij invloedrijk en vooral waarom? Ik lees je reactie graag hieronder!

En natuurlijk, vergeet niet:

1. Dit artikel te delen. Help je vrienden en relaties door ze op dit artikel te wijzen. Klik hieronder op een of meer social networks van je keuze en laat het ze weten!

2. Je reactie op het artikel te plaatsen.



Meer balans in je leven?
Ontdek in no time welke gebieden in je leven meer aandacht nodig hebben en (her)vind je balans. Neem zelf de regie over je leven! Vraag nu het gratis ebook met test aan.
Ja, graag!
close-link