3 geheimen van een sterke eerste indruk

3 geheimen van een sterke eerste indruk

Kortgeleden zat ik in het vliegtuig, voor een korte trip naar een zonnig oord. De vliegtijd was ongeveer 7 uur, dus genoeg tijd om goed om me heen te kijken. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard, ik kijk graag naar de mensen om me heen. Hoe ze zich gedragen, wat ze uitstralen, wat voor kleding ze dragen, maar ook bijvoorbeeld wat ze lezen. Mijn lief zat aan de ene kant naast me, aan de andere kant zat een dame te lezen in een boek dat ook een van mijn favorieten is.

Na een tijdje knoopte ik een gesprek met haar aan en vroeg haar na verloop van tijd wat ze doet in het dagelijks leven. Het antwoord dat ik kreeg zal ik je besparen, maar de indruk die ze achterliet deel ik graag met je.

Ken je dat, iemand stelt zich voor en kan niet de juiste woorden vinden om zichzelf te introduceren? Een hele waterval krijg je over je heen, maar om daar de essentie uit te halen, dat is lastig. Natuurlijk wil je niet dat dat jou overkomt. Op de zakelijke bijeenkomsten die je bezoekt wil je natuurlijk het beste beeld over jou achterlaten.

In dit artikel geef ik je tips.

Praat in gaten, niet in boren
Praat in gaten in plaats van in boren. Jos Burgers schrijft erover in zijn boek “Gek op gaten” en ik deel deze tip graag met je (het boek is trouwens een aanrader). Wat denk je, zitten je klanten te wachten op het product dat je biedt of hetgeen ze ermee bereiken? De metafoor van de boren en gaten is bij het beantwoorden een hele leuke en duidelijke.

De moraal: je klanten willen niet weten welke typen boren je allemaal kunt leveren en hoe ze gebruikt moeten worden. In eerste instantie hebben ze alleen een probleem of een wens: ze hebben een gat nodig. Met welke boor dat gat er komt zal ze in eerste instantie een zorg zijn. In deze beeldspraak staat de boor voor de producten/diensten die je levert en de gaten voor de wensen en behoeften van je klant. Spreek gatentaal, vertel welk resultaat je biedt voor welke wens of probleem!

Bepaal je niche en breng ‘m onder woorden
Denk vantevoren na over je niche, over datgene dat je je klanten biedt. Lezers van mijn eBook komt dit ongetwijfeld bekend voor, hierin lees je namelijk meer over het vinden van je niche. Omdat de kracht van herhaling nog altijd het beste werkt, hierbij de essentie: vind uit wat jouw niche is, dat stukje van de markt waar jij je het beste in thuis voelt. Of je zelfstandig ondernemer of professional in loondienst bent, in beide gevallen is het belangrijk.

De ingrediënten van je niche: mensen, wensen en resultaten. Pas als je je niche goed voor jezelf op een rijtje hebt, kun je het ook concreet en gestroomlijnd vertellen op het moment dat iemand je vraagt wat je doet.

  • Mensen: je doelgroep; voor of met wie werk je graag, welke klanten passen bij je, wie begrijp je goed omdat je misschien wel zelf uit die doelgroep voortkomt?
  • Wensen: welke behoeften of problemen heeft je doelgroep, waarvoor ga jij aan de slag?
  • Resultaat: wat bied jij ze, wat is het resultaat van de samenwerking met jou?

Als ik het bovenstaande als voorbeeld invul voor mezelf, kom ik op het volgende uit:
Ik begeleid professionals op weg naar een sterk professional brand. Met de juiste authentieke profilering vergroot je je impact en aantrekkingskracht op je doelgroep en je krijgt het werk dat je het liefste doet. Wil je je eigenheid ontdekken en een overtuigende profilering ontwikkelen? Dan ben ik je coach of trainer.

Het grootste geheim van een sterke eerste indruk
In de bovenstaande tips neem ik je mee in wat je het beste kunt ‘zenden’ als je met iemand in gesprek bent. Maar heb je er wel eens over nagedacht dat hetgeen jij zegt en doet, invloed heeft op het gevoel dat een ander over zichzelf heeft? Het geheim van een sterke eerste indruk maken, is je gesprekspartner een goed gevoel over zichzelf te geven!

Dat doe je door de aandacht te verschuiven van jezelf naar de ander.Als jij waardering en begrip toont voor je gesprekspartner, dan laat je indirect zien dat je iemand waardeert om zijn/haar positieve eigenschappen. Maak verder contact door gezamenlijke interesses te delen, gedeelde ervaringen te bespreken. Maar ook het maken van een goede sfeer door opgewekt te zijn en over positieve zaken te spreken zorgen ervoor dat je gesprekspartner een positieve gedachte overhoudt aan jullie gesprek.

Pas de bovenstaande tips toe tijdens je zakelijke gesprekken (ze werken ook privé overigens 😉 ) bij een eerste kennismaking, maar natuurlijk ook bij herhaalcontacten. Mensen vinden het fijn om een goed gevoel over zichzelf te hebben en als jij daaraan bijdraagt geeft dat automatisch een positief gevoel over jou!

Welke (eerste) indruk maak jij? Wil je werken aan die indruk, direct uitstralen wie je echt bent en wat je te bieden hebt? Schrijf je dan hier in voor de intensieve individuele coachingsdag ‘Floreren met impact Intensief’ of neem contact met me op voor meer informatie.

 

Vergeet niet:

1. Dit artikel te delen. Help je vrienden en relaties door ze op dit artikel te wijzen. Klik hieronder op een of meer social networks van je keuze en laat het ze weten!

2. Een reactie te plaatsen. Wat is jouw geheim voor een sterke (eerste) indruk? Heb je een vraag of opmerking? Laat hieronder je reactie achter en deel het met Power2Blossom en je mede-lezers.



Meer balans in je leven?
Ontdek in no time welke gebieden in je leven meer aandacht nodig hebben en (her)vind je balans. Neem zelf de regie over je leven! Vraag nu het gratis ebook met test aan.
Ja, graag!
close-link